|
|
Liepsnabarzdis |
M. Bumblio kalvė "Liepsnabarzdis"
Adresas: Dumpių kaimas, Klaipėdos rajonas Tel. : +370 604 18382 El. p.: Šis el. pašto adresas yra apsaugotas nuo automatinių reklaminių žinučių, jums reikia veikiancio Javascript, kad galėtumėte pamatyti adresą Labai gilias etnines tradicijas turinti meninė kalvystė Lietuvoje išgyvena renesansą - papuošti savo namų interjerą ar eksterjerą bent nedideliu žmogaus rankų sušildytu išskirtiniu akcentu trokšta daugelis.
Apie kalvystę rašoma, jog tai yra sunkus, daug fizinių jėgų ir geros orientacijos reikalaujantis geležies menas. Kartais geležies istorija netgi vadinama stebuklu, nes jos apdirbimas žengė koja kojon su menu, ir tapo viena iš svarbiausių jo išraiškos formų. Su ugnimi dirbantis kalvis ir pati kalvė anksčiau būdavo siejami su antgamtinėmis jėgomis - tokie mitologizuoti jie yra išlikę tautosakoje. Nepaisant toli pažengusių technologijų, kalvio darbas ir šiandien ne tiek daug skiriasi nuo tautosakoje piešiamo vaizdo. Menininkas kalvis Mindaugas Bumblys pasakoja, kad dauguma Lietuvos meistrų kaip ir senovėje žaidrą kūrena akmens anglimi, tik dumples jau pučia elektriniai varikliai, o formuoti metalą padeda pneumatinis kūjis ir kiti mechaniniai įrenginiai. Vis dėlto smulkesni, subtilūs daiktai daromi rankomis. "Kalvystė - gana autentiška, vienas iš tų archajiškų amatų, kurie per amžius išlaikė daug rankų darbo. Per tiek metų evoliucionavus technologijoms, kalvio darbas dėl to ir vertinamas, dėl grynos rankų sąveikos su geležimi", - sako M. Bumblys. Tiesa, M. Bumlys pastebi, kad kol kas potencialūs klientai dar nedaug išmano apie tikrąją, unikalią kalvystę, kuri iš tiesų interjerui suteikia naujų spalvų. Nedaugelis yra pasiryžę mokėti daugiau, bet turėti ne paprasčiausią šaltkalvio padarytą kalvystės "manipuliaciją", o stilingą ir skoningą menininko sukurtą daiktą, tokį, koks jis iš tikrųjų turi atrodyti ir nedarkyti interjero. Tikrų kalvių menininkų ir nėra daug - Klaipėdoje bei jos rajone - vos keletas. Aksesuarai ir mažoji architektūra Šiandieninė kalvystė - tai ir aprangos dekoravimas, ir suvenyrų, memorialinių paminklų kalimas, ir pastatų, aikščių, gatvių puošyba. Kūrinių pritaikymo sritis - labai didelė. M. Bumblio kalvėje "Liepsnabarzdis" pastaruoju metu ant priekalo pasaulį dažniausiai išvysta įvairūs dekoratyvūs interjero akcentai - žmonės vis labiau nori papuošti savo namus meistro rankų sutaurintais metalo dirbiniais. Pasak M. Bumblio, šiuolaikinis interjeras atveria daug galimybių kūrybai - daromos širmos, drabužių kabyklos ar netgi tokie įdomūs dalykai, savyje slepiantys netikėtumą, kaip skulptūrėlės, virstančios šviestuvais. Vienas iš įdomesnių kalvio darbų - lagaminas-stilizuotas plokštelių grotuvas, padarytas septintojo aštuntojo praėjusio amžiaus dešimtmečių stiliumi. To laiko personažui Džeimsui Bondui skirtas lagaminėlis - su siurprizu. Pakėlus jo viršų aptinkama slėptuvė su "Martini" buteliu ir dviem taurėmis. Tai, anot M. Bumblio, yra modernioji kalvystės meno pusė. Žinoma, kalvystė neatsiejama ir nuo tradicinių dalykų - iš liaudies meno atkeliaujančių motyvų, ypač augalinių, taip pat mažosios architektūros - vartų, tvorų, laiptų bei balkonų turėklų. Daugėjant statybų didėja ir originalių dekoro elementų poreikis bei paklausa. Puošnūs kalvio išdailinti vartai ar tvora derinami prie visos namo aplinkos. Pasak M. Bumblio, kalvystės gali būti ir tik užuomina, kad žmogui būtų nebrangu, bet ir jis, ir svečiai turėtų į ką paganyti akis. Tinka bet kokiam interjerui Kalvystės gaminį galima pritaikyti bet kokiam interjerui, - įsitikinęs M. Bumblys. Tam reikia gerai išmanyti ir meno istoriją - kalvis savo darbu gali perteikti Baroko ar Renesanso dvasią, kūrinį pritaikyti, pavyzdžiui, senamiesčiui, kur egzistuoja tam tikri reikalavimai mažajai architektūrai. Beje, M. Bumblys prisipažįsta nesąs didelis senovinių stilių puoselėtojas - jei užsakovas labai griežtai neįspraudžia į rėmus, kultūrinį paveldą jis interpretuoja dabarčiai ir taiko prie šiuolaikinio interjero. "Pati kalvystė šių laikų tradicijų neturi. Stengiuosi, kad darbai nebūtų tik tradiciniai - imu šį tą iš senovės, bet pritaikydamas šiems laikams, interpretuodamas moderniomis temomis ir orientuodamasis į modernėjantį pasaulį ir progresyvėjantį dizainą. Pasitelkdamas šiuolaikines technologijas ieškau originalių temų, kurios mane stilistiškai apibūdintų kaip kūrėją, charakterizuotų braižą ir būtų matyti, kad tai - mano kūrinys", - sako kalvis. Stilius galima ir maišyti - griežtai klasikiniam interjerui galbūt labai tiks moderni detalė, o moderniam - archajiška. Toks netikėtas akcentas erdvę padaro originalesnę, išlaisvina. Iš savo patirties menininkas sako pastebintis, jog mėgstančiųjų originalesnes bei konservatyvesnes, klasikines idėjas yra maždaug po lygiai. Pasak M. Bumblio, stilių įvairovėje leidžia orientuotis meninis išsilavinimas. Kalvis kartais dirba ir su dizaineriais bei architektais, o jei žmogus ateina žinodamas tik tiek, kad nori gaminio, į kurį galėtų paganyti akis, ir turi tik abstrakčią idėją, apžiūrėjęs jo interjerą kalvis pasiūlo keletą eskizų. Ir su plastiku, ir su medžiu Populiariausia kalvių naudojama medžiaga - juodasis metalas - geležis. Su geležimi lengva dirbti, tačiau šis metalas kaprizingas, nes rūdija. Labai svarbu kokybiškai paruošti geležies paviršių, naudoti gerą gruntą, dažus, laką. Vis dėlto, anot M. Bumblio, ir tai nebūtinai apsaugos nuo korozijos - po 20-50 metų ji vis tiek gali atsirasti, nes geležies "gyvenimas" ribotas. Žinoma, viduje esantis daiktas, ypač jei švelniai ir sausai valomas, tarnaus keliskart ilgiau. Be to, laiku pastebėjus rūdis, kalvystės kūrinį galima restauruoti. Rūdijimas, pasak pokalbininko, nėra didelė bėda - daiktas neperrūdis kiaurai, nesulūš, bet galbūt nelabai malonus estetinis vaizdas. Dideles išraiškos galimybes interjere atveria geležies ir įvairiausių kitų medžiagų derinimas. Šis metalas gali būti derinamas su medžiu - geležimi puošti ąžuoliniai lauko baldai daromi nuo seno. Šiuolaikiniam interjerui ar eksterjerui tiks ir geležies bei plastiko, stiklo, akmens deriniai. "Geležis tinka ir puikiai atrodo su bet kuo, jei pakliūva į gero meistro rankas", - sako M. Bumblys. |
Kūrė: Studija 4D 2007-2010